GUME ZA BICIKL-VODIČ I SAVETI

KAKO ODABRATI GUME ZA BICIKLE

Na početku smo biciklističke sezone i potrebno je proveriti ključne delove bicikla.

Ukoliko su gume stare i istrošene, vreme je da ih zamenimo.


Prvi parametar za izbor guma je bicikl koji imamo (određuje dimenziju guma) a sledeći je gde želimo da ga vozimo (određuje tip gume u okviru dimenzije).


Ako se vozimo isključivo po asfaltu biramo gumu sa potpuno glatkom gaznom površinom, to je tzv. „slik“ guma. Takva guma će na idealno ravnoj podlozi najbolje prianjati. Evo i primera:

Ako se vozimo po makadamu i planinskim putevima biramo gume sa kramponima, ukoliko su staze strme, kamenite, neravne ili blatnjave biramo gume sa krupnijim i gušćim kramponima.
Sa druge strane ako se vozimo šumskim putevima kojima mogu proći terenska vozila, biramo gume sa sitnijim i ređim kramponima.

Koji tipovi guma za bicikle postoje?


Pored tipova guma koje definišu njihovu namenu a koje manje više svi znamo – Drumske, MTB, City – Trekking, Gravel, postoje i potpuno drugačije podele:

Spoljnje gume sa žicom u rubu gume. One su jeftinije i teže i potrebna je unutrašnja guma. Možemo reći da je to najčešći tip gume na našem tržištu.


Spoljne gume sa kevlarom u rubu gume (u nazivu često sadrže reč kevlar). One su skuplje, lakše i mogu se savijati i pakovati (foldable). Možemo in pronaći na skupljim i boljim biciklima. Takođe je potrebna unutrašnja guma.


Tubeless spoljašne gume. Retke su na tržištu i skupe, koriste ih uglavnom takmičari i za njih nije potrebna unutrašnja guma. Zahtevaju posebne felge, ventile i tečnost za zaptivanje. Vožnja na njima je jako udobna, sigurna, odlično se oseća teren i zato su one izbor takmičara.

Tubular spoljne gume. One su poput creva koje se namiče na felgu. Za njih su potrebne felge na koje se tubular guma lepi. Koriste se uglavnom za takmičenja i sve karakteristike navedene za tubeless gume ovde su još izraženije. Skupe su i retko ih viđamo na biciklima, osim kod takmičara, naravno. Ukoliko dođe do bušenja nema popravke.

Koje karakteristike guma mora imati da bi bila dobra?


U slučaju ograničenog budžeta, najvažnije je da dugo traju.
Ako se popnemo u malo viši segment broj zahteva raste, evo nekih od njih.
Guma mora biti lagana, kako ne bi dodatno otežavala bicikl.
Mora da dobro prianja na podlogu -„grip“ na engleskom, guma mora da ima sposobnost da napravi veliko trenje sa podlogom i spreči proklizavanje.
Sa druge strane trenje ne sme biti preveliko, kako bi se guma brzo okretala i imala mali otpor pri rotaciji „ rolling resistance“ na engleskom.
Spojiti ove dve karakteristike je najveća umetnost konstruktora i gume koje imaju izvanredan „grip“ i mali „rolling resistance“ su najcenjenije na tržištu.
Guma mora služiti i kao amortizer, odnosno da vožnju čini udobnom. Naravno kod rekreativnih bicikala je važnije da guma dobro amortizuje a kod takmičarskih taj zahtev ne postoji.
Guma mora biti otporna na bušenje i postoji čitav segment guma koje u sebi sadrže posebne slojeve koje sprečavaju bušenje i gde je to prioritet.
Guma mora biti dugotrajna. Ukoliko je prečesto menjamo, to nepovoljno utiče na naš budžet i sve njene dobre karakteristike često padaju u vodu.
Od vrhunskih takmičarskih guma ne očekujemo da budu dugovečne kao rekreativne gume.